POZDRAV SLUNCI

Pozdrav Slunci (súrja namaskár) je sekvencí logicky řazených pozic (předklonů a záklonů), které na sebe vzájemně navazují a jsou propojené do jednoho půvabného pohybového cyklu. Symbolizuje perfektní rovnováhu mezi námahou a odevzdáním, stažením a rozšířením, pohybem a klidem. Sestavou Súrja Namaskár vzdáváme úctu Slunci - symbolu života, světla, čistoty, jasnosti a vědomí. Pozdrav Slunci byl tradičně vykonáván jako radostný způsob vítání nového dne a dávní indičtí mudrci ho prováděli pod širým nebem, obráceni tváří směrem k vycházejícímu slunci. Existuje mnoho variant pozdravu, každý styl jógy jej více či méně přizpůsobuje svému pojetí, popřípadě pokročilosti cvičenců, včetně způsobu dýchaní v jednotlivých fázích a pozicích. Lze jej také využívat jako samostatné cvičení, pokud například nemáte dostatek času.
    Všechny pohyby by měly být prováděny synchronizovaně s dechem, plynule, jakobyste prováděli jeden pomalý cvik. Nikam nespěchejte a pohybujte se pomalu z jedné pozice do druhé. Budete-li potřebovat, provádějte v jednotlivých fázích více nádechů a výdechů, nicméně je vhodné, abyste každý jednotlivý cvik začínali nádechem či výdechem tak, jak je to popsáno v příslušných krocích. Svaly obličeje mějte po celou dobu uvolněné. Celou sestavui opakujte několikrát po sobě.

Účinky: zvýšení pohyblivosti všech kloubů, protažení a posílení svalstva celého těla, prohloubení dýchání; rozvoj vytrvalosti, výdrže a síly; povzbuzení krevního oběhu, optimalizace látkové výměny, stimulace vnitřních orgánů, vyvážení vegetativního nervového systému; zlepšení schopnosti soustředění a psychické rovnováhy

Kontraindikace: v těhotenství cvičte variantu POZDRAVU SLUNCI PRO TĚHOTNÉ; při problémech se zády (např. výhřezy plotýnek) konzultujte případné modifikace jednotlivých pozic či jejich přechody s cvičitelem.

Na svých lekcích uplatňuji Pozdravy Slunci vycházející z ashtanga vinyasa yogy (typy A i B),
nicméně na každé lekci je různě modifikuji. Sami si můžete pozdravy v rámci jednotlivých pozic zjednodušit nebo více rozfázovat, aby se Vám lépe dařilo sladit dech s pohybem. 

 POZDRAV SLUNCI TYPU "A":

 

 
NÁDECH - vzpažíme                  
VÝDECH - hluboký předklon (krčíme si dle potřeby kolena)            
NÁDECH - rovný předklon  
VÝDECH - prkno (nebo kočka)
NÁDECH - položíme kolena (nebo z kočky posuneme kolena více vzad)     
VÝDECH - klik úplně na zem 
NÁDECH - kobra - jemný sklon
VÝDECH - dolů hledící pes (+ další dechy) 
NÁDECH - přesun do rovného předklonu
VÝDECH - hluboký předklon        
NÁDECH - rolováním (nebo přes rovná záda) do vzpažení   
VÝDECH - pozice hory              
                                                                  

 
POZDRAV SLUNCI TYPU "B"  má stejný základ jako pozdrav "A", navíc se zde objevují pozice židle a bojovník 1:
 
 
NÁDECH - židle                    
VÝDECH - hluboký předklon            
NÁDECH - rovný předklon            
VÝDECH - prkno a klik na zem (nebo kočka)
NÁDECH - kobra (nebo prodloužení páteře/otevření hrudníku v kočce)         
VÝDECH - dolů hledící pes
NÁDECH - vytažení pravé nohy vzrůru
VÝDECH - krok pravou nohou před, nastavení nohy zadní (j
emný posun chodidla vpřed + jemné vytočení - cca 30 stupňů)  
NÁDECH - bojovník 1       
VÝDECH - dlaně vedle chodidla, prkno a klik (nebo pouze kočka)    
NÁDECH - kobra (nebo prodloužení páteře/otevření hrudníku v kočce)   
VÝDECH - dolů hledící pes  
NÁDECH - vytažení levé nohy vzrůru 
VÝDECH - krok levou nohou vpřed, nastavení nohy zadní (jemný posun chodidla vpřed + jemné vytočení - cca 30 stupňů)  NÁDECH - bojovník 1           
VÝDECH - prkno a klik (nebo kočka)
NÁDECH - kobra (nebo prodloužení páteře/otevření hrudníku v kočce)          
VÝDECH - dolů hledící pes (3-5 dechů)          
NÁDECH - kroky vpřed a rovný předklon
VÝDECH - hluboký předklon            
NÁDECH - židle            
VÝDECH - hora

 

TOPlist