POZDRAV MĚSÍCI

Pozdrav Měsíci (CHANDRA NAMASKAR) je jemná harmonizující sestava, kterou je vhodné provádět spíše k večeru a připravit tak mysl na večerní a noční odpočinek. Je vhodný i pro těhotné ve všech trimestrech (na fotografiích lektorka v 2. trimestru těhotenství). Je to protějšek Pozdravu Slunci, který má naopak tělo energizovat mužskou, „sluneční“ energií (proto se doporučuje spíše po ránu). Měsíc je naopak spojen s principem ženské energie (klid, útlum, chlad, mentální aktivita). Pozdrav Měsíci obsahuje mj. balanční pozice, úklony, předklony, vždy prováděné na obě strany – počínaje stranou levou. Balanční pozice podporují smysl pro rovnováhu, mysl se zaměří na jeden bod a myšlenkové víry se tak uklidní. Úklony na obě strany harmonizují tělo i mysl. Pozdrav Měsíci v nás tedy vyvolá klid, nadhled, rovnováhu. Jednotlivé pozice jsou spojeny s prožíváním určitých představ a pocitů, kdy se vracíme k tomu, co se za celý den odehrálo, a otevíráme se všemu, co má přijít. To vše přijímáme bez hodnocení, s vděčností, snažíme se být vnějšími pozorovateli.  

Pozdrav Měsíci provádíme pomalu, plynule (jako ve „zpomaleném filmu“) v souladu s dlouhým, klidným dechem. Sestavu můžeme provádět vícekrát po sobě (např. 6x – 12x). Také se můžeme v jednotlivých pozicích zastavit na více dechů, pokud potřebujeme více času na uvědomění si určité představy, která se s danou pozicí spojuje. 
V těhotenství je pozdrav Měsíci také velmi vhodný, harmonii a klid pocítí i miminko:-). Doporučuji v pozicích zvolit menší rozsah než mimo těhotenství, nejít v protažení do maxima a v balančních pozicích (půlměsíc a tanečník) se pomalu naklonit pouze tak, abychom bezpečně udržely rovhováhu. 

1. 

 GANGA KRIJA: Postavíme se s chodidly více od sebe a spojíme malíkové hrany rukou.
S nádechem nabíráme očišťující vodu z řeky Gangy – zvedáme takto spojené ruce nad hlavu,
s výdechem spouštíme ruce po stranách těla
(hlava, tváře, hruď, boky).                                   

Smýváme tak ze sebe psychické a fyzické nečistoty.

Na konci výdechu připravíme ruce za záda pro      následující pozici (namaskára mudra za zády        nebo propletení prstů, případně spojení loktů).

 

 

 

2.             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S nádechem ve zvolené pozici rukou otevřeme hrudník a jemně protlačíme pánev vpřed, s výdechem přejdeme přes rovná záda do hlubokého předklonu.

Klaníme se tak uplynulému dni.                                                                                                      

S nádechem se zvedáme vzhůru a stočíme chodidla vlevo.

3.

S výdechem se přes rovná záda spustíme do pozice pyramidy(PARSVOTANASANA). (V těhotenství si zhruba od 2. trimestru pozici upravíme tak, abychom si nestlačovaly břicho - trup stočíme podle potřeby do strany).

Loučíme se tak s uplynulým dnem a vše, co se stalo minulostí, přijímáme.

S nádechem se zvedáme a stočíme chodidla vpravo.                                            S výdechem provedeme pozici na druhou stranu.

Zdravíme vše, co se z uplynulého dne promítne do budoucnosti.
                                                     
S nádechem se zvedáme a s výdechem uvolníme paže podél těla.


 

 

4.

                                S nádechem vytočíme levé chodidlo do strany, pravou paži položíme na pravý bok, s výdechem spouštíme levou ruku k zemi do pozice půlměsíce (ARDHA CHANDRASANA). Sledujeme pevný bod na zemi. (V těhotenství, obzvlášť v 3. trimestru, se nakláníme pouze mírně, abychom udržely rovnováhu).

Umýváme se v uklidňující záři Měsíce. 

S nádechem se zvedáme a vytočíme pravé chodidlo do strany. S výdechem provedeme pozici na druhou stranu.

Vyrovnáváme se tak s kladnými i zápornými okamžiky uplynulého dne, cítíme se vyváženi.

S nádechem se zvedáme, vytočíme levé chodidlo do strany a upažíme.

5.   

S výdechem přecházíme do pozice napnutého trojúhelníku (UTTHITA TRIKONASANA).

Uvědomíme si, co jsme v uplynulém dni mohli řešit jinak či lépe.                                                                 
S nádechem se zvedáme a vytočíme pravé chodidlo do strany.                            S výdechem provedeme pozici na druhou stranu.

To, co jsme v tomto dni řešili dobře, chceme zítra rozvíjet.

 

 

S nádechem se zvedáme a s výdechem stočíme chodidla i paže vlevo,              
ruce jsou u sebe, máme je v pěst, levý palec směřuje vzhůru.

 

 

6.    

S nádechem „natáhneme tětivu“, s výdechem „vystřelíme“ a stočíme se doprava pro výchozí pozici lukostřelce (AKARANADHANURASANA).

Levý palec je cíl, který chceme zasáhnout – zvolíme si nějakou naši špatnou
vlastnost, které se chceme zbavit.

Vpravo: s nádechem natáhneme tětivu, s výdechem vystřelíme a vrátíme se na
střed, uvolníme paže.

Vytyčíme si cíl – vlastnost, ke které se chceme dopracovat.

 

 

 

 

 

7.   

S nádechem vytočíme levé chodidlo do strany, pokrčíme pravou nohu v koleni a uchopíme nárt z vnější strany, natáhneme levou paži do dálky. S výdechem přejdeme do pozice tanečníka/labutě                            (NATARAJASANA/HAMSASANA). (V těhotenství si v pozici hlídáme prohnutí v bedrech.)

Povzneseme se tak nad našimi špatnými vlastnostmi.

S nádechem se zvedáme z pozice, s výdechem uvolníme končetiny.

S nádechem nachystáme pravou stranu, s výdechem přejdeme do pozice.

Chceme optimalizovat svůj život do budoucna.

S nádechem se zvedáme z pozice, s výdechem přejdeme do pozice hory s dlaněmi spojenými před hrudníkem.


8.  

S nádechem zvedáme ruce, s výdechem je dáme za hlavu – prsty směřují vzhůru.(GUPTA PRANAM)

Zdravíme tak centrum našich hluboko zakořeněných reakcí – mozeček. Připomínáme si, že naše jednání je ovlivňováno impulzy z podvědomí.

 

 S nádechem zvedáme paže nad hlavu, s výdechem širokým obloukem připažíme.

TOPlist